"Картка міщанина"

1. Вступ.

Картка міщанина (КМ) – це повноцінна банківська картка з різновидом функцій та послуг необхідних громадянам міста/регіону. Для простоти будемо в назві використовувати слово «міщанина» та акцент робити на громадський транспорт.

Послуги картки міщанина:

  • транспорт;
  • медицина;
  • комунальні послуги;
  • освіта;
  • адміністративні послуги;
  • культура;
  • страхування;
  • оплата послуг і т.д.

Мал. №1. Послуги картки міщанина.

Послуги картки міщанина.

Як правило КМ реалізовується в рамках міських проектів:, smart-city. clean-city
Партнерами проекту виступають:

- міська адміністрація – створення проекту, наповнення послугами та функціями;
- банк (Ощадбанк, Приватбанк…) – випуск (емісія) карток, обробка транзакцій, як правило безкоштовний випуск соціальних карток;
 - Віза або Мастеркард – забезпечення платіжної технології;
- галузеві партнери (мережа аптек, освітні заклади, громадський транспорт…) – забезпечення послуг, субсидій, пільг і т.д..

В громадському транспорті функціонують види карток:

  • КМ – це банківські та соціальні картки;
  • транспортні картки.
                                                      2. Етапи впровадження АСОП
                                             (Автоматизованої Системи Оплати Проїзду).

     Етапи впровадження АСОП

http://mak.lutsk.ua/info/page/opys_moduliv_mak_oplata_projizdu-63/
можна розбити на 3 головні етапи:
  • Розробка та впровадження проекту «Картки міщанина»;
  • Придбання бортового обладнання;
  • Придбання АСОП.

     Процес впровадження АСОП може іти паралельно і включати в себе більш детальні види етапів. Як такі:

  • розробка технічних умов (ТУ);
  • розробка технічного завдання (ТЗ);
  • впровадження разового квитка (проїзду);
  • впровадження терміналів продажу проїзних документів і т.д..

Мал. №2. Етапи впровадження АСОП.

Етапи впровадження АСОП.

     Коли ми маємо декілька перевізників, одним з основних завдань стоїть питання організації оператора ринку, що буде виконувати наступні функції:

  • випуск разових проїзних документів та транспортних карток;
  • розповсюдження проїзних документів;
  • збір виручки та розподіл між перевізниками і т.п..
     Гостро буде стояти і питання тарифної політики і цим повинен хтось займатися для того, щоб скажем в транспортному засобі квиток на 1 грн. був дорожчим чим в кіоску і це відповідно розвантажує водія. На Малюнку №2 такі функції виконує Квитковий центр він і є оператором ринку. Можна такі функції доручити і трамвайно тролейбусному депо, або створити відповідну комунальну структуру.
  Для відслідковування транспортної роботи перевізників бажано створити Центральну диспетчерську з відповідними функціями, які не будемо тут описувати.

2.1. Етап: Розробка та впровадження проекту Картки міщанина.

Найперше потрібно організувати робочу групу з керівником на рівні не нижче заступника міського голови або заступника голови обласної адміністрації, яка створить ТУ, ТЗ та структуру, що буде займатися КМ, або доручити це відповідальним Виконавцям.
     Важливість робочої групи полягає в запровадженні комплексу послуг, які може сьогодні надати ОТГ (об’єднані територіальні громади) міст та регіонів своїм мешканцям.

     Результатом буде або Робочий проект або, по крайній мірі, бачення дизайну картки її функцій та послуг.

     Саме головне що б КМ була, як правило, банківською карткою, хоч і не обов’язково, а це накладає обов’язковість включення в КМ платіжних систем Віза або Мастеркард.

    Потрібно розуміти, що ринок транспортних послуг ємнісний, відповідно, будь-який банк піде на зустріч з впровадження КМ і знайде свою вигоду в ціні доходу з кожної транзакції та забезпечить безкоштовний випуск КМ, яка буде як соціальна для пенсіонерів та інших категорій пільгових пасажирів.

     Цей етап включає в себе і угоди між банком, міською владою, пенсійним фондом та соцстрахом, відповідно має бути розроблений алгоритм взаємодії вказаних структур з забезпеченням відповідних сервісів міщанам.

2.2. Етап: Придбання бортового обладнання.

    Придбання бортового обладнання включає в себе проведення відповідного тендеру на бортове обладнання громадського транспорту.
     Відповідно мають бути розроблені ТУ або/і ТЗ на АСОП.
     Тобто потрібно розуміння: Що ми будуємо?

     В наш віртуально інтегрований хмарний інформаційний світ місто і міщани повинні мати сучасну АСОП з «розумними» (
smart) сервісами та відповідне бортове обладнання.

Бортове обладнання:

http://mak.lutsk.ua/info/page/obladnannya__rekomenduyemo-39/http://mak.lutsk.ua/info/page/opys_moduliv_mak_oplata_projizdu-63/#bortoveobl
     Пульт водія – відслідковування графіка руху і оплат, синхронізація часу, зв'язок з водієм та інше;
    
Валідатор – обов’язково із забезпечення платіжної технології Віза або Мастеркард та забезпеченням разового проїзду.http://mak.lutsk.ua/info/page/ukrainskyy_validator_vks_03-55/

Забезпечення разового проїзду у валідаторі можна робити різними методами: 

  • паперовий квиток з QR-кодом;
  • паперовий квиток з термо-друком;
  • картка із забезпеченням 2-5…поїздок та інше.

Необхідно пам’ятати що від бортового обладнання залежать і функції та сервіси системи АСОП для:

  • перевізників;
  • оператора ринку;
  • департаменту транспорту;
  • водія.

2.3. Етап: Придбання АСОП.

  Головні функції АСОП описані на:

http://mak.lutsk.ua/info/page/opys_moduliv_mak_oplata_projizdu-63/

  Опишемо головні сервіси та інтеграція АСОП:

  • забезпечення приймання та обробку транзакцій з банків;
  • забезпечення мобільної оплати проїзду (МОП);
  • інтеграція з автоматизованою системою диспетчерського керування (АСДУ), або ще називають GPS моніторингом;

http://mak.lutsk.ua/info/page/opis_moduliv_v_gt-44/

  • забезпечення інтеграції з бухгалтерськими програмами перевізників (1С підприємство);
  • забезпечення інтеграції з системою АСОТР (Автоматизована Система Обліку Транспортної Роботи);

http://mak.lutsk.ua/info/page/systema_mak_atp-64/

  • забезпечення інтеграції з АСТТ (Автоматизована Система Технологічного Транспорту);

http://mak.lutsk.ua/info/page/opis_moduliv_v_makgps-61/

  • забезпеченням функцій зв’язку диспетчера з водієм та обміном з ним інформацією.

      Всім цим функціям відповідає комплекс МАК який складається з автоматизованих систем:

http://mak.lutsk.ua/info/page/priznachennya_mak-43/

Мал. №3. Інформаційна взаємодія автоматизованих систем

Інформаційна взаємодія  автоматизованих систем 

Новини
28.07.2017
МАК: GSM зв`язок з водієм
Створено систему голосового зв`язку водій-диспетчер без порушень ПДР
Детальніше
28.07.2017
Ода "МАКу"
Володимир Ткаченко- як завжди з усмішкою, чарівно
Детальніше
01.08.2016
МАК розвивається
Підприємство «Візор» розпочало роботу над системою МАК «АТП»
Детальніше
Всі новини
"МАК" онлайн